24.1 C
Malaysia
Thursday, September 29, 2022

Singapura dan Malaysia — Kembali Bersatu Semula

27 MAC — Jadi wabak telah berakhir. Atau lebih tepatnya ia sudah berakhir. Atau, ia akan mula berakhir minggu depan.

Kerajaan Singapura telah mengumumkan pelonggaran ketara sekatan Covid-19 yang sebelum ini ketat.

Pada 29 Mac — Selasa depan — topeng tidak lagi diperlukan di luar rumah. Kumpulan sehingga 10 orang akan dibenarkan bersosial dan makan bersama; sebelum ini hanya lima orang sahaja yang boleh duduk semeja atau berkumpul bersama.

Bar akan dapat terus dibuka sehingga tengah malam; selama lebih dua tahun, alkohol tidak dihidangkan selepas 10.30 malam.

Sehingga 75 peratus daripada mereka yang bekerja dari rumah akan dapat kembali bekerja. Peraturan perjalanan yang berkaitan dengan ujian sebelum berlepas dan kuarantin Covid-19 akan dilonggarkan dengan ketara.

Perjalanan masuk dan keluar dari Singapura akan menjadi lebih mudah dan pada 31 Mac, Tambak yang menghubungkan Singapura dan Malaysia akan dibuka semula kepada orang ramai.

Kedua-dua Causeway dan pautan Tuas akan dibuka 24 jam sehari lebih kurang seperti sebelum ini.

Rakyat Singapura akan dapat memandu ke Malaysia dan rakyat Malaysia akan dapat memandu ke Singapura. Tali pusat yang terputus dalam cara yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada 18 Mac 2020 akan disambung semula lebih dua tahun kemudian.

Sekarang semua kelonggaran ini adalah untuk yang divaksinasi; jika anda tidak diberi vaksin, anda masih akan tertakluk kepada pelbagai sekatan tetapi hari ini majoriti besar rakyat Singapura dan Malaysia diberi vaksin.

Jadi ia sepatutnya kembali kepada sesuatu yang menyerupai kebiasaan lama bagi kebanyakan pengembara.

Tetapi keadaan restoran dan tempat makan masih tidak normal. Sekatan 10 orang masih menjadi sekatan dan bar dibuka sehingga tengah malam adalah baik tetapi Singapura adalah bandar 24 jam. Bilakah hari-hari itu akan kembali?

Kerajaan nampaknya masih menunggu prospek untuk kembali kepada kebiasaan lama yang dikhuatiri sebahagian daripada kita akan ditinggalkan selama-lamanya.

Topeng adalah satu perkara — bagaimana pula dengan penghakisan privasi, pengawasan besar yang disebabkan oleh sekatan Covid-19? Bilakah kerajaan akan menarik balik mereka?

Tetapi kita melihat cahaya di hujung terowong dan, sebenarnya, penghujungnya mungkin lebih dekat daripada yang kita sangka. Tetapi persoalan tetap ada.

Jangkitan dan kematian akibat Covid-19 masih agak tinggi di Singapura — atau telah berlaku dalam dua atau tiga minggu sebelumnya.

Jika anda melihat purata jumlah kematian akibat Covid-19 setiap minggu sepanjang tempoh pandemik, kami baru-baru ini melihat kadar yang jauh lebih tinggi sekarang berbanding kebanyakan tahun 2020 dan 2021.

Terdapat penurunan baru-baru ini dan pihak berkuasa telah berhenti menekankan angka jangkitan dan kematian harian tetapi mereka masih agak tinggi.

Kita perlu melihat ke belakang dan tertanya-tanya mengapa kita mengunci untuk tempoh yang begitu lama sedangkan kematian setiap minggu hampir 0 tetapi terbuka apabila lebih tinggi daripada itu.

Tidak seperti Tanah Besar China, kerajaan nampaknya telah berputus asa untuk mengekalkan strategi sifar Covid-19. Jadi kita akan hidup dengan coronavirus untuk beberapa lama.

Secara peribadi, saya fikir hidup adalah untuk hidup, bukan menyekat tetapi bagi kebanyakan orang, kembali ke separa normal secara tiba-tiba mungkin meresahkan. Melihat orang ramai membuka topeng di khalayak ramai, acara besar, kembali bekerja dari pejabat akan menjadi kejutan.
Segala jenis perkhidmatan — pengangkutan lewat malam, gerai makanan, semua orang dan segala-galanya yang berkaitan dengan Tambak — perlu memasang semula dan menambah kapasiti.

Ia akan menjadi kegembiraan untuk melihat wajah orang di luar rumah dan sudah tentu untuk melakukan perjalanan dengan bebas... terutamanya di Tambak. Saya harap semua tempat makan kegemaran saya di JB dapat bertahan.

Tetapi satu cara atau yang lain, ia kelihatan seperti: "Malaysia, di sini saya datang - saya dan kemungkinan besar beberapa ratus ribu rakyat Singapura saya dalam masa yang singkat."

Jadi, bersedialah.

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Stay Connected

37FansLike
0FollowersFollow
31SubscribersSubscribe

Covid-19

Malaysia
24,713
Total active cases
Updated on September 29, 2022 10:56 am

Latest Articles

Skip to toolbar